Announcement

Collapse
No announcement yet.

Åpenbaringen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det når det gjelder å trekke kabel til minus på batteriet er ikke det ganske logisk? Jeg har forhørt meg på diverse forum om dette var å anbefale, men de svarene jeg fikk var å jorde i karrosseri var mer en nok og faktisk bedre mtp at jordkabel skal være så kort som mulig. Jeg fikk aldri helt det til å stemme mtp at strømmen skal jo tilbake minus på batteri uansett og det at strømmen går gjennom en kabel fremfor gjennom karrosseri er jo å foretrekke da du da får optimal kontakt og ikke risikerer at du har valgt et dårlig jordingspunkt osv, eller er jeg helt på bærtur?

    Comment


    • #17
      Jordingen har like lang vei å gå om det er i karosseri eller i kabel, men strømmen får større motstand i karosseriet, og derfor bør man legge egen jordkabel.

      Og det å legge kabel i bil er sjeldent noe problem hvis man bare gidder å ta ut passasjerstolen og evt bore ett nytt hull.

      Comment


      • #18
        Om man har en god jording så burde motstanden være mye mindre en om man trekker kabel.
        Rett nok er kabelen av kobber, men den er på 50 mm*2 mens karosseriet er på 50000 mm*2 :-)

        Jeg er ikke så inne på bil, men kjører ikke dynamoens neg pol direkte i karosseriet også? Isåfall må jo strømmen en omvei om man bruker dedikert kabel.

        Comment


        • #19
          Originally posted by Andersv90 View Post
          Det når det gjelder å trekke kabel til minus på batteriet er ikke det ganske logisk? Jeg har forhørt meg på diverse forum om dette var å anbefale, men de svarene jeg fikk var å jorde i karrosseri var mer en nok og faktisk bedre mtp at jordkabel skal være så kort som mulig. Jeg fikk aldri helt det til å stemme mtp at strømmen skal jo tilbake minus på batteri uansett og det at strømmen går gjennom en kabel fremfor gjennom karrosseri er jo å foretrekke da du da får optimal kontakt og ikke risikerer at du har valgt et dårlig jordingspunkt osv, eller er jeg helt på bærtur?
          hva med pluss da? skal ikke den være så kort som mulig?:P

          er mange bedrevitere rundt om kring hehe, men det er mindre motstand som sagt i en kabel med bra størrelse enn et karoseri med fult av sveiseskjøter å dritt og lort.

          det utvikkla seg varme rundt det gammle jordingspunktet mitt i golfen da jeg virkelig trakk strøm gjennom det:P hehe:P

          men de har rett i at kablene skal være så kort som mulig, men jeg får en følelse av at mange bryr seg kun om jordinga. både pluss og minus er like viktig som hverandre, for det skal gå akkurat like stor strøm gjennom begge kablene.
          MVH, Øivind Sandvik
          sigpic
          www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
          www.sandviksbassogbongel.com

          Comment


          • #20
            Originally posted by evensvee View Post
            Absoludt ikke...!
            Får å få igjennom 50mm2 så ble det mye blod å svette ja..!
            Men du Øivind, hvilket batteritype anbefaler du da?
            jeg har et stinger fram som jeg er veldig fornøyd med da

            odyssey skal jeg ha bak etter hvert i stede for kinetik.

            Northstar. det meste er vel brukbart men. kinetik skuffa meg sjikkelig med tanke på hvor proffe å brae de utgir seg for å være.
            MVH, Øivind Sandvik
            sigpic
            www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
            www.sandviksbassogbongel.com

            Comment


            • #21
              Originally posted by flaago View Post
              Om man har en god jording så burde motstanden være mye mindre en om man trekker kabel.
              Rett nok er kabelen av kobber, men den er på 50 mm*2 mens karosseriet er på 50000 mm*2 :-)

              Jeg er ikke så inne på bil, men kjører ikke dynamoens neg pol direkte i karosseriet også? Isåfall må jo strømmen en omvei om man bruker dedikert kabel.
              hvordan forklarer du at jeg fikk bedre strømføring og høyere lyd og mindre forvregning i subbene på å legge opp 50mm2 da?:P
              MVH, Øivind Sandvik
              sigpic
              www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
              www.sandviksbassogbongel.com

              Comment


              • #22
                Originally posted by flaago View Post
                Om man har en god jording så burde motstanden være mye mindre en om man trekker kabel.
                Rett nok er kabelen av kobber, men den er på 50 mm*2 mens karosseriet er på 50000 mm*2 :-)

                Jeg er ikke så inne på bil, men kjører ikke dynamoens neg pol direkte i karosseriet også? Isåfall må jo strømmen en omvei om man bruker dedikert kabel.
                Også er chassiet nesten garantert limt, også får du ALDRI noe bedre enn det svakeste punktet.
                Man får ikke magisk mer jording om man kjører jorder i noe stort, når jordingskabelen til batteriet ikke er mer enn 50mm2. Og kobber har bedre ledeevne enn stål osvosv.
                Mvh
                Rolf Try Nygård

                Comment


                • #23
                  Dette snakker de jo om i videoen også! Dagens biler er mer LIMT sammen enn sveist, et fåtall punktsveiser og masse karosserilim holder sammen doningene våre. Det sier seg selv at her er det forbedringspotensiale i å legge opp separat jord.
                  De fleste moderate bygg klarer seg uten, men om du skal kjøre på med DB-bygg og en eller flere 50mm2 så vil det nok ha mye for seg å legge jording framover også. Spesielt om bilen har noen år på baken.
                  Roar Sørlie
                  Tlf 90127075
                  Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                  Comment


                  • #24
                    Hehe, nå har jeg ikke peiling på bil, men har 3 år elektro + 2 år elektronisk fagskole før jeg begynte på uni.

                    Og klart det blir dårlig kontakt om jordingspunktet er limt til resten av karosseriet, eller om den negative polen på batteriet er festet til en bit som er limt fast men bortsett fra det så betyr ikke enkelte dårlige forbindelser noe, da alle de mulige veiene fra A-->B jo står i paralell.

                    Og det er jo først når man overbelaster dynamoen at man overhodet begynner å trekke strøm fra batteriet, så sånn sett burde man isåfall trekke kabel fra dynamoen?

                    Men for all del, om man trekker kabel fra neg pol, så unngår man jo en potensiell dårlig jording i plast feks

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by flaago View Post

                      Og det er jo først når man overbelaster dynamoen at man overhodet begynner å trekke strøm fra batteriet, så sånn sett burde man isåfall trekke kabel fra dynamoen?

                      Men for all del, om man trekker kabel fra neg pol, så unngår man jo en potensiell dårlig jording i plast feks
                      de fleste legger opp nye ladekabler fra dynamo til batteri, og deretter fra batteri til bagasjerom.

                      Comment


                      • #26
                        Er nok jordleder han mener her, og det kan være et godt poeng å koble denne helt til dynamo også, om det er sånn at dynamoen har en jordkabel fra dynamo til chassi. Blir litt verre om den kun går via gods i motor, men alt lar seg jo forbedre i allefall Big 3
                        Roar Sørlie
                        Tlf 90127075
                        Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                        Comment


                        • #27
                          På Omegaen hadde jeg et voltdrop på 0.4v ved 250amp strømtrekk, mellom batteri og forsterker. Altså, mistet 0.4v på veien fra batteriet til forsterkeren ved 250amp strømtrekk, og jeg hadde jordet rett i chassis og ikke noe jordingsledning fra batteri til forsterker.

                          Men så er det sikkert ikke så mye lim på en omtrent 20 år gammel Omega kontra nye biler

                          Hadde nok vært en annen sak i Range Rovern Den har jeg kjøpt inn Sound Quest kabler til. Feite og myke 50kvd
                          Tidligere importør for Digital Designs,
                          overtatt av www.dynaBel.no.

                          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                          Comment

                          Working...
                          X